12 Days of Whedon #04, ‘Alien: Resurrection’: Ο Whedon και το σινεμά

Για 12 μέρες, από τις 15 Απριλίου και την κυκλοφορία του Cabin in the Woods μέχρι τις 26 Απριλίου και την κυκλοφορία των Avengers, το blog θα γιορτάζει τη διπλή εμφάνιση στις ελληνικές αίθουσες, του ανθρώπου χάρη στον οποίον υπάρχει. 12 μέρες, 12 κείμενα, με αφορμή κάποιο διαφορετικό έργο ή επεισόδιο ή χαρακτήρα που λατρεύω από την σύνολο του έργου του Joss Whedon. (Πιθανά spoilers για τα πάντα.)



~~~

Ο Whedon δεν έχει κρύψει ποτέ το πόσο πολύ προτιμά την τηλεόραση ως μέσο από το σινεμά, και βάσει του τι ιστορίες του αρέσει να λέει, είναι απολύτως λογικό. Θέλω να πω, δες απλά τον απίστευτο όγκο ποιοτικής δουλειάς που έχει δημιουργήσει μέσα σε 15 χρόνια. Μιλάμε για 292 επεισόδια τηλεόρασης (δίχως να μετράω τα συγγραφικά του καθήκοντα στο Roseanne και το Parenthood ή τα σκηνοθετικά του στο Glee και το Office), αριθμός που λέει πολλά όταν μιλάμε για έναν από τους πλέον συγκεντρωτικούς showrunners.

(Όπως ο David Milch, o Aaron Sorkin και η Amy Sherman-Palladino, o Whedon ήταν από εκείνους που ξεκίναγαν και τελείωναν το κάθε ένα από τα σενάρια των σειρών τους, ακόμα κι αν το όνομά του δεν ήταν πάνω σε όλα.)

Έχει μιλήσει κατ’επανάληψη για την προτίμησή του στο να λέει ιστορίες που του δίνουν τη δυνατότητα να εστιάσει στις μικρές λεπτομέρειες που κάνουν τον κάθε χαρακτήρα αυτό που είναι, και στην εξέλιξή του - αλλά και στην ταχύτητα της τηλεόρασης, όπου μπορεί να παράγεις ένα επεισόδιο κάθε περίπου δύο βδομάδες, την ώρα που στο σινεμά ψειρίζεις κάτι μέχρι και για δυο χρόνια.

(Εκτός, πάλι, αν δεν θες: Το ‘Much Ado About Nothing’ είναι ένα καλό παράδειγμα μιας λογικής πιο κοντά στο πνεύμα του Whedon.)

Παρόλ’αυτά, ως συγγενικά μέσα, είναι λογικό ότι θα υπάρξουν απόπειρες, επειδή φυσικά δεν είναι τα πάντα κατάλληλα για longform. Όμως η σχέση του Whedon με το σινεμά είναι κάπως πονεμένη, με αποκορύφωμα το ‘Alien: Resurrection’, μια ταινία που προσωπικά γουστάρω απίστευτα παρά το κατακρεουργημένο σενάριο, αλλά που την ίδια στιγμή καταλαβαίνω γιατί για τον Whedon αποτελεί προσβολή για τη δουλειά του ως σεναριογράφο. Είναι, να το πω αλλιώς, ένα αρτιστίκ σκουπίδι, το οποίο απολαμβάνω για τους απολύτως αντίθετους λόγους που θα απολάμβανα μια δουλειά του Whedon.

Για την ακρίβεια, ο λόγος που έπιασε εξαρχής κάμερα στα χέρια του για να σκηνοθετήσει, και συγκεκριμένα το έκανε στο πλαίσιο της Buffy όπου έτσι κι αλλιώς είχε τον έλεγχο, ήταν επειδή ένιωθε πως οι σκηνοθέτες συχνά δεν έπιαναν τον τόνο όσων έγραφε. Το ‘Alien’ μάλλον ήταν και η αφορμή. Χρονικά ταιριάζει. Είπε πρόσφατα:

“‘Alien: Resurrection’ had broken my heart, but your heart gets broken. If you’re a writer, forget about it. Even during the Buffy movie, somebody said, “Well, can’t you just get over it?” Well, no, actually, because you can’t wake up in the morning, go to your computer and go, I wonder what they’ll throw out of this.”

Έχει πλάκα λοιπόν το πώς ένας επί της ουσίας καθαρόαιμος γραφιάς και εξ ανάγκης σκηνοθέτης, φτάνει ξαφνικά να σκηνοθετεί ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα στην ιστορία του εμπορικού Hollywood.

Από την ατσούμπαλη περίοδο του script doctoring μέχρι την περίπτωση-σταθμό του ‘Serenity’ κι από την υποψηφιότητα για Όσκαρ με το ‘Toy Story’ μέχρι το double-header αυτού του μήνα, ας ρίξουμε μια ματιά στον Whedon της μεγάλης οθόνης.

~~~


Buffy, the Vampire Slayer (1992)
Τι έκανε: Σενάριο
Τι είπε: “I finally sat down and had written it and somebody had made it into a movie, and I felt like — well, that's not quite her.”
Πόσο Whedon είναι: 59%. O πιλότος της σειράς έχει γραφτεί σαν σίκουελ όχι της ταινίας, αλλά του αρχικού του σεναρίου.
Αγάπη: Αρκετή όταν το χάζευα μικρός στο TV Μακεδονία, πριν δω τη σειρά και καταλάβω τι είχε συμβεί και τι έπρεπε να είναι αυτό το πράγμα κανονικά. Έκτοτε δεν το έχω ξαναδεί.

Speed (1994)
Τι έκανε: Script doctor
Τι είπε: “Most of the dialogue in Speed is mine, and a bunch of the characters. Getting arbitrated off the credits was un-fun.”
Πόσο Whedon είναι: 42%
Αγάπη: Σαφής. Γαμώ τις περιπέτειες.

Waterworld (1995)
Τι έκανε: Script doctor
Τι είπε: “I wrote a few puns, and a few scenes that I can't even sit through because they came out so bad.”
Πόσο Whedon είναι: 21%
Αγάπη: Μου αρέσει περισσότερο από ότι στο 99% του πλανήτη, ας πούμε τρία αστεράκια.


Toy Story (1995)
Τι έκανε: Ανάπτυξη και συγγραφή του σεναρίου μαζί με άλλους 6 ανθρώπους της Pixar.
Τι είπε: “It's about people who won't admit what they want, much less sing about it. ... Buddy movies are about sublimating, punching an arm, 'I hate you.' It's not about open emotion.”
Πόσο Whedon είναι: Ξέρεις τι; Είναι περισσότερο από όσο θυμάσαι. 72%
Αγάπη: Πλάκα κάνουμε τώρα.

Twister (1996)
Τι έκανε: Script doctor
Τι είπε: Όχι πολλά. Έφυγε μια φορά επειδή αρρώστησε και μια δεύτερη επειδή παντρεύτηκε.
Πόσο Whedon είναι: 13%
Αγάπη: Yawn.


Alien: Resurrection (1997)
Τι έκανε: Σενάριο
Τι είπε: “I've never had a worse experience in my life, I think they literally did every single thing wrong. The production design, the casting. There wasn't a mistake they left unturned.”
Πόσο Whedon είναι: 50%. Όλα δικά του μεν, με λάθος τρόπο δε.
Αγάπη: Κι αν είναι αμαρτία θα βγω να το φωνάξω με λατρεία.

Titan A.E. (2000)
Τι έκανε: Σενάριο
Τι είπε: “-Which joke in your body of work are you most proud of? -Titan A.E.”
Πόσο Whedon είναι: 24%
Αγάπη: Όχι.


X-Men (2000)
Τι έκανε: Script doctor
Τι είπε: “They said, ‘Come in and punch up the big climax, the third act, and if you can, make it cheaper.’ My response was, ‘The problem with the third act is the first two acts’.”
Πόσο Whedon είναι: 16%
Αγάπη: Οφείλουμε υπερβολικά πολλά σε αυτή την ταινία, δε χωράνε υποκειμενικές οπτικές εδώ.

Atlantis: The Lost Empire (2001)
Τι έκανε: Πρώτο treatment
Τι είπε: “The movie they made has nothing to do with my treatment.”
Πόσο Whedon είναι: 3%
Αγάπη: Ίσως η πιο βαρετή ταινία κινουμένων σχεδίων που έχει βγάλει ποτέ η Disney.


Serenity (2005)
Τι έκανε: Σενάριο, σκηνοθεσία, παραγωγή, χαρακτήρες, σκούπισμα, καφέδες
Τι είπε: “Just remember, they tried to kill us. They did kill us. And here we are. We have done the impossible and that makes us mighty.” [http://www.youtube.com/watch?v=BxJqdGEdsjY]
Πόσο Whedon είναι: 100%
Αγάπη: Μόνο.

The Cabin in the Woods (2011)
Τι έκανε: Σενάριο, παραγωγή
Τι είπε: “It was just like, boom, ‘The Cabin in the Woods’. This is the story. This is the story behind the story. This is the third act, which is a holy grail for a writer when you actually have a third act instead of just a premise.”
Πόσο Whedon είναι: 75%, το υπόλοιπο είναι η προϊστορία του σινεμά τρόμου.
Αγάπη: Εκεί ψηλά μαζί με κάποιο τυχαίο γαμάτο επεισόδιο Buffy.


The Avengers (2012)
Τι έκανε: Σενάριο, σκηνοθεσία, επιμέλεια στις ταινίες-prequels
Τι είπε: Και τι δεν είπε.
Πόσο Whedon είναι: Stay tuned.
Αγάπη: Άβολα πολλή.


Much Ado About Nothing (2012)
Τι έκανε: Σενάριο, σκηνοθεσία, παραγωγή, κυριολεκτικά σκούπισμα και καφέδες
Τι είπε: “It sounded like it would be festive.”
Πόσο Whedon είναι: Stay tuned-er.
Αγάπη: Επιτρέπεται να πω εκ των προτέρων μεγάλη; Θα με παρεξηγήσει κανείς;

Εκκρεμούν: In Your Eyes (γυρίζεται, σε σενάριό του), Goners (ακούμε για αυτό τόσα χρόνια που νισάφι, ας γίνει κάποτε), Wonder Woman (που δε θα γίνει ποτέ αλλά ας ληκάρει κάποιος το σενάριο, για το θεό δηλαδή).


~~~
Επόμενο: “Ice is cool. It's water, but it's not.”

.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου